Sprzedaż mieszkania cz. 1

Sprzedaż mieszkania i zakup kolejnego nie jest nigdy łatwą decyzją. Szczególnie gdy się tego nigdy wcześniej nie robiliśmy, co dla wielu osób jest nie lada zadaniem. W tym krótkim cyklu artykułów pragniemy zasygnalizować kilka najbardziej oczywistych i podstawowych spraw z którymi przyjdzie się zmierzyć sprzedającemu. Oczywiście jako biuro nieruchomości pomagamy przeprowadzić klientów przez cały, niekiedy skomplikowany proces. Zaprezentowane wskazówki pozwolą przede wszystkim sprzedać nieruchomość w dobrej cenie, w miarę szybko i bez nieprzewidzianych przeszkód.  Pierwszą rzeczą o którą powinniśmy zadbać jest stan prawny mieszkania.

Tytuł własności nieruchomości

sprzedaż mieszkaniaJeżeli chcemy zaoszczędzić czas i przyspieszyć realizację transakcji, dobrze jest odpowiednio wcześniej odnaleźć i skompletować niezbędne dokumenty do sprzedaży mieszkania. W momencie kiedy pojawi się na horyzoncie potencjalny kupiec, zaoszczędzimy czas, a wiadomo, że im dłużej kupujący czeka tym wrastają szanse na rozmyślenie się i  poszukanie innych alternatywnych ofert. Dlatego też oprócz kopii aktu notarialnego poświadczającego prawo własności. Często zdarza się, że nie możemy go znaleźć lub niestety straciliśmy go. Zachodzi wówczas konieczność uzyskania odpisu aktu notarialnego mieszkania, jeżeli oczywiście byliśmy wcześniej stroną transakcji. Trzeba odnaleźć kancelarię notarialną w której był on sporządzony i wystąpić o odpis. Niestety nie ma bowiem jakiegoś jednego miejsca w kraju do którego niezależnie od miejsca zamieszkania moglibyśmy się zwrócić. Nowo wydany odpis ma taką samą moc prawną jak oryginał.

Generalnie notariusz jest zobowiązany do przechowywania oryginałów tych dokumentów przez okres 10 lat od daty wystawienia. Po upływie tego okresu czasu przekazuje je archiwum ksiąg wieczystych sądu rejonowego. Oczywiście mówimy o sądzie właściwym siedzibę kancelarii. Do tego sądu mogą również trafić oryginały dokumentów wówczas, gdy notariusz zaprzestaje prowadzenia działalności.